Hvad mindfulness er (og ikke er)

Det ser ud som om alle taler om mindfulness, dyrker det, bliver certificeret i det, eller underviser i det. Jeg møder mange klienter og fagpersoner, der bruger mindfulness som et pusterum i hverdagen. Som en slags ”wellness” kur, der skal hjælpe dem med at klare dagens udfordringer bedre, eller håndtere stress og angst. Mindfulness skal hjælpe os med at sove bedre, være bedre mennesker, endda have et bedre sexliv. Og ja - at dyrke mindfulness på en regelmæssig basis kan godt forbedre ens liv. På alle måder. Men vejen derhenne føles ikke altid som en tur til et spahotel. Tvært imod - har man prøvet at dyrke mindfulness, så ved man at det kan føles som at blive udsat for en særlig ubehagelig session med den spanske inkvisition. Når vi dyrker mindfulness, så er der først og fremmeste stille. Mobilen er slukket. Vi er ikke i gang med at læse FB, se en film, tale med andre, lytte til musik eller høre en podcast. Vi kan ikke rydde op eller lave en liste over, alle de ting, som vi har glemt. Og vi kan lige pludselig mærke os selv. Alle vores gøremål og al den larm, som vi er vandt til at omgive os med, er væk og vi sidder tilbage med os selv, og med vores kropslige fornemmelser, tanker og følelser. Lige der, kan vi ikke distrahere os selv fra den larm, der kommer indefra. Det kan nogen gange føles som et pusterum. Det kan føles som en fredsfyldt oase midt i et travlt liv. Og det er rigtig dejligt, når det sker. Men det kan også føles som tortur.

Vi kan lige pludselig mærke, at det gør ondt i nakken, i knæet, eller et tilfældigt sted i vores krop, som vi ikke engang vidste eksisterede. Vi kan blive overvældet af voldsomme følelser, som vi er vandt til ikke at lægge mærke til i hverdags fart. Der kan komme tanker forbi, som vi har ikke lyst til at tilbringe tid sammen med. Tanker om en betydningsfuld person, der har svigtet eller som er syg. Tanker om en vigtig opgave, som vi fuldstændig har glemt (og nu sidder vi her, og kan ikke engang rejse os og skrive det på vores to-do-liste…). Tanker om en drøm vi har haft, eller om et projekt der ikke blev til noget - eller tanker om, hvordan vi havde håbet at vores liv skulle se ud i modsætning til, hvordan det ser ud i dag. Derfor hedder det ”mindfulness træning”. Fordi det er lige præcis når det bliver svært, at træningen begynder. Og det er lige der, at vores system lærer noget nyt. Ligesom når vi har en god fysisk træningssession, hvor pulsen går op, og vi begynder at svede og miste pusten. Der er så mange ting vi træner, når vi træner mindfulness. Vi træner vores opmærksomhed, så den ikke løber af sted med de tilfældige tanker og følelser, der opstår. Vi træner at tåle ubehag og være med den, uden impulsivt at handle for at komme væk fra den. Vi lærer, at vores tanker og følelser kommer og går - helt af sig selv. Vi lærer at brede vores perspektiv ud, og at se ting på en venlig og fleksible måde - også når vores opmærksomhed snævrer sig ind på det, der gør ondt lige her og nu. For når vi bedre kan være sammen med vores ubehag, uden at agere på det med det samme, kan vi bedre vælge at handle på en måde, der er mindre impulsiv og mere fleksibel. Så kan vi bedre handle på en måde, der bringer os tættere på, at leve det liv, som vi gerne vil. Og ikke bare spise en ekstra småkage, fordi der er noget, der er svært.



33 visninger

Vil du kontakte mig?

Ring eller send en besked, så kontakter jeg dig så hurtigt som muligt

Når du mailer til mig, vil jeg som oftest kunne svare dig samme dag. Du er også velkommen til at sende en SMS eller ringe til mig. Hvis jeg er optaget kan du indtale en besked, eller sende en SMS om, hvordan du helst vil kontaktes.

Psykolog

Ruth Aharoni Nielsen