Jeg er specialist i kognitiv adfærdterapi (KAT), og har arbejdet med KAT siden 2005. Igennem mit arbejde har jeg efterudadnet mig i forskellige typer af KAT. Jeg har også skrevet flere KAT behandlingmanualer, som bliver brugt af det offentlige, og har undervist i brugen af forskellige KAT metoder. 

Kognitiv adfærdterapi er en evidensbaseret psykologisk behandling, som i mange tilfælde viser bedre effekt end medicinsk behandling. 

Fælles for alle KAT-metoderne er, at man registrerer sine tanker, følelser og adfærd, og beskriver dem på en neutral eller endda omsorgsfuld måde. Når man begynder at få øje på de mønstre, som volder problemer, begynder man at eksperimentere med at ændre sin adfærd og tanker.

Da bekymringstendens ses som en adfærd, der tit er rettet mod at nedrerulege et følelsesmæssigt ubehag, vil man nogle gange arbejde med teknikker, som er rettet mod at minimere bekymringstendensen. 

For nogen kan det være relevant, at blive bedre til at tåle følelsesmæssig ubehag. Her vil mindfulness teknikker være brugbare. Giver mindfulness ikke mening for dig, finder vi sammen andre teknikker, der også er effektive. 

Mit udgangspunkt er, at terapi er et samarbejde mellem to mennesker. For selvom jeg er ekspert i kognitiv adfærdterapi, er det dig, der er ekspert på dit liv. Derfor foregår terapi tit som en fælles opdagelsesrejse, hvor det er dig, der sætter målet for behandlingen, og mig, der guider processen.

Metode

Vil du kontakte mig?

Ring eller send en besked, så kontakter jeg dig så hurtigt som muligt

Når du mailer til mig, vil jeg som oftest kunne svare dig samme dag. Du er også velkommen til at sende en SMS eller ringe til mig. Hvis jeg er optaget kan du indtale en besked, eller sende en SMS om, hvordan du helst vil kontaktes.

Psykolog

Ruth Aharoni Nielsen